“Samen een vuist maken!”
- 2 augustus 2019
De stelligheid waarmee hij dit aangeeft is misschien wel heel kenmerkend voor hoe hij midden in de uienpraktijk staat. Aan het woord deze keer als ‘Partner in Beeld’ is Kees Jacobs, Technical Sales Representative bij Syngenta Seeds B.V.. Jacobs is sinds 2,5 jaar verantwoordelijk voor de verkoop, promotie, proefveldonderzoek en technische ondersteuning van Syngenta uienzaden in Nederland. Hij heeft al een lange achtergrond in de agrarische sector, onder andere bij fabrikanten en distributeurs van gewasbeschermingsmiddelen. Daarnaast is hij sinds 1990 actief op het akkerbouwbedrijf van de familie Jacobs op Goeree-Overflakkee. Echt iemand dus met de voeten in de klei die precies weet waar hij van meerwaarde kan zijn binnen Uireka.
Rassenfocus op hardheid, huidvastheid en spruitrust
“De doelstelling van Uireka, gezamenlijk onderzoek uitvoeren om te proberen de kwaliteit van de Nederlandse ui nog verder te verbeteren, wordt door ons van harte en voluit onderschreven”, aldus Jacobs. “Met name op het terrein van de ontwikkeling van nieuwe rassen maken wij ons hier hard voor. Wij hebben ons in de veredeling altijd al gericht op het ontwikkelen van kwaliteitsuien met als belangrijke kenmerken hardheid, huidvastheid en spruitrust. Ook in de toekomst blijven wij ons hier op focussen.”
Kennis delen
Jacobs vindt het zeer belangrijk dat er onafhankelijk onderzoek naar de rassen wordt gedaan, zodat telers over de juiste informatie beschikken om een goede rassenkeus te kunnen maken. Tegen deze achtergrond heeft Syngenta in Uireka-verband ook haar verantwoordelijkheid genomen om het gezamenlijke Nederlandse Rassenlijstonderzoek financieel mede mogelijk te maken en te houden. Daarnaast wordt kennis en achtgrondinformatie gedeeld. Uireka biedt hierin ook iets extra’s in de opinie van Jacobs. “Uireka is breed overleg met partners als telers en commissionairs maar ook met sorteerders en exporteurs. Daardoor kennen we elkaars problemen en uitdagingen en kunnen we gezamenlijk naar oplossingen zoeken, ook doordat we van elkaar leren.” Volgens Jacobs is het hierdoor mogelijk de exportpositie van Nederland voor wat betreft uien uit te bouwen en daarmee de uienmarkt voor de Nederlandse teler te vergroten (lees: extra vraag creëren naar de Nederlandse ui vanuit het, verre, buitenland).
Rassenlijst waardevol
Een leuk voorbeeld waaruit de meerwaarde van het rassenonderzoek blijkt, zagen we dit voorjaar. Zelfs na een moeilijk groeijaar als 2018 waren er, speciaal op kwaliteit ontwikkelde rassen, die tarrapercentages lieten zien van slechts 3 à 4%! In de Nederlandse rassenlijst zijn deze kwaliteitseigenschappen gekenmerkt en voor iedereen inzichtelijk geworden en daardoor zeer waardevol in de rassenkeus van de teler. Jacobs is daarom ook heel blij dat na het eerste succesvolle driejarige Uireka-project nu vol wordt ingezet op een vervolg van weer drie jaar. “Laten we hopen dat de Nederlandse overheid zich met het Topsectorenbeleid wederom achter dit project schaart. Ik hoop dit niet alleen, ik vind het ook absoluut noodzakelijk. Als individuele teler, commissionair, sorteerder of exporteur ben je maar klein in de mondiale uienmarkt. Alleen gezámenlijk kunnen we als uien producerend en exporterend Nederland, inclusief de telers, een vuist maken en de wereld van topkwaliteit uien blijven voorzien!